Tekenmoment Pilot Gedragscode Exploitatie Buisleidingstroken

Op 11 mei 2026 was in Groningen, op het hoofdkantoor van Gasunie, het tekenmoment van de pilot Gedragscode Exploitatie Buisleidingstroken.


De gedragscode gaat over meer dan afspraken op papier. Het gaat over:
– voorspelbaar en transparant samenwerken
– veiligheid borgen over de héle asset‑levenscyclus
– en het organiseren van samenwerking als randvoorwaarde voor betrouwbaarheid en leveringszekerheid.
Publieke en private partijen spraken hiermee expliciet hun commitment uit om samen verantwoordelijkheid te nemen, in steeds intensiever gebruikte buisleidingstroken, voor veiligheid en optimaal gebruik van de schaarse ruimte. Het komend jaar zal er gewerkt worden om de gedragscode verder door te ontwikkelen, gericht op veiligheid (samen ligging, wederzijdse beïnvloeding, veiligheidswinst door samenwerking, omgevingsveiligheid), toekomstbestendigheid (optimaal ruimtegebruik, afstemming op behoefte en locatie), verzekerde leiding (aansprakelijkheid, verzekerbaarheid), ontwikkelen van een governance structuur met rol voor overheid en escalatie mogelijkheid. In de pilot zullen ook enkele veldtesten plaats vinden waar gekeken wordt naar gebiedsontwikkeling (omgevingsplannen, omgevingsvisie), het verbinden van vraag en aanbod, meekoppelkansen etc.

Samenwerking met de omgeving gericht op toekomstbestendigheid, veiligheid, aansprakelijkheid.

Oog voor gebiedsontwikkelingen en de rol van transportmodaliteit buisleiding. De gedragscode buisleidingstroken is gericht op zelfregulering in buisleidingstroken van nationaalbelang: transportbuisleidingen van gevaarlijke stoffen onder hoge druk door Nederland. De energietransitie, waar Nederland voor staat, zal verschillende veranderingen met zich meebrengen. Het programma energie hoofdstructuren PEH II, uitgevoerd door ministerie EZK voert hier uitgebreid onderzoek naar uit. De mogelijke toekomstige scenario’s van energieverdeling met de benodigde ruimte behoefte voor het transporteren van alle energie vormen, moleculen of elektronen. Deze verandering vraagt om adaptatie capaciteit. Met deze gedachte is de gedragscode ingestoken. Beperken van regeldruk en gebruikmaken van de deskundigheid uit de sector, gemeenschappelijke belangen bundelen (minimaal loketfuncties) en kansen benutten.

Samenwerking is de sleutel voor een veilige toekomstbestendige inrichting van buisleidingstroken.


Dank aan de ondertekenaars voor het uitgesproken commitment:

Judith Elsinghorst – Directeur Omgevingsveiligheid & Milieurisico’s, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Hans Coenen – COO, Raad van Bestuur Gasunie
Klaas Winters – Directeur,VELIN, namens de buisleiding‑exploitanten

Bart Koppens – namens Rotterdam-Rijn Pijpleiding NV, RRP
Kees Theune – namens Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

𝗠𝗲𝘁 𝗴𝗿𝗼𝘁𝗲 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗱𝗶𝗲 𝗶𝗻𝗵𝗼𝘂𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗴𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝘁 𝗮𝗮𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗼𝘁 𝘀𝘁𝗮𝗻𝗱 𝗸𝗼𝗺𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲𝘇𝗲 𝗴𝗲𝗱𝗿𝗮𝗴𝘀𝗰𝗼𝗱𝗲:
Victor van de Pas van der Pas (IenW) voor het mogelijk maken en aanjagen van het traject,
Adriaan den Herder (Gasunie) voor zijn nauwe en inhoudelijke betrokkenheid,
Laurens van Buuren en Jaap Wijnker (Stantec) voor hun intensieve werk aan de inhoud van de code,
Koen Steenbakkers (Rijkswaterstaat) en voor hun inhoudelijke bijdragen,
Jeroen Schreuder, MBA. BSc. (Antea Group) voor zijn inhoudelijke rol vanuit Antea Group,
en VELIN, vertegenwoordigd door Klaas Winters, namens de buisleiding‑exploitanten.
Dit was geen eindpunt! Dit was een startschot.


Foto van tekenmoment [Bart Koppens staat niet op de foto] .